The art of losing isn't hard to master;
so many things seem filled with the intent
to be lost that their loss is no disaster.

Lose something every day. Accept the fluster
of lost door keys, the hour badly spent.
The art of losing isn't hard to master.

Then practice losing farther, losing faster:
places, and names, and where it was you meant
to travel. None of these will bring disaster.

I lost my mother's watch. And look! my last, or
next-to-last, of three loved houses went.
The art of losing isn't hard to master.

I lost two cities, lovely ones. And, vaster,
some realms I owned, two rivers, a continent.
I miss them, but it wasn't a disaster.

---Even losing you (the joking voice, a gesture I love)
I shan't have lied. It's evident
the art of losing's not too hard to master
though it may look like (Write it!) like disaster





失去 作為一種藝術 並不是這麼難駕馭
有這麼多的東西看似都具有稍縱即逝的潛力
這樣的失去  怎能算是煉獄

每一天我們都在失去
試著接受那弄丟鑰匙 所帶來的驚慌與無力
試著接受那被虛光陰 所帶來的虛耗與無意義
失去  作為一種藝術  並不是這麼難駕馭

接著來練習那走得更遠、走得更快的失去
一些空間、一些名字、一些你該啟程的旅行
失去這些    這些失去    怎能算是煉獄

我曾弄丟我媽的手錶  然後
看!連我最愛的──或者該說次愛的
三棟房子也都已被賣去
失去  作為一種藝術  並不是這麼難駕馭

我失去了兩個城市    可愛的城市    
接著    失去了更多
那些我曾支配的領域   兩條河     一塊大地
我很懷念   但這並非煉獄

──就算是失去妳  (那玩笑般的聲音    還有我愛的小動作)
我不應再欺騙自己    這些都在證明
失去  作為一種藝術  並不是這麼難駕馭
雖然這或許看起來(寫起來?) 

是場煉獄



arrow
arrow
    全站熱搜
    創作者介紹
    創作者 vritti 的頭像
    vritti

    VRITTI

    vritti 發表在 痞客邦 留言(1) 人氣()